søndag 10. mai 2009

Heimesydd bunad :)


Til 17.mai 2007 sydde eg denne bunaden til lissjepiå mi.
Den er min aldeles frie tolkning av en Hallingbunad/stakk.
.......
Eg har ikkje hatt mønster av noke slag,
kun bilder av ulike Hallingstakker.
.......
Eg har sydd bunaden/stakken i tynt ullstoff,
både det rutete og det svarte.
Og banda eg har brukt er vevd ullband.
.......
Eg har sydd den sånn at det er rikelig med muligheter for utsying,
både i lengde og vidde.


Forkleet er sydd fast i bringekanten,
og som du ser på bildet er det kun foran.
Stakken bak.

Eg har ikkje sett bilde av caper til Hallingstakker,
men en cape er en nødvendighet.

Hua til bunaden er ei hue som går nesten fram til panneluggen.

Og veska har eg designa heilt sjøl,
for en må ha plass til litt penger og dill når en har bunad på.

No gleder eg meg til å ha på piå mi bunaden på 17.mai for 3. gang.

6 kommentarer:

  1. Steik kor flott denne var! tenker lissjpia gledar seg til 17. mai når ho kan ha så fin bunad på seg! Mektig imponert, Mariann!

    SvarSlett
  2. Tusen takk Elin.
    Eg kan vel seie at eg er litt stolt av denne :)

    SvarSlett
  3. Det gikk greit på denne bloggen også!
    Nydelig bunad!!!

    SvarSlett
  4. Oj, oj, så flink du er!! Den var utrolig flott, og når du i tillegg har gjort det hele uten mønster...jeg er mektig imponert! Tenker meg jenta di var fornøyd på 17.mai:-) Ha en riktig fin helg, hjertelig hilsen Hanne.

    SvarSlett
  5. Du så flink du er :0) Det må være moro å være jente i denne stasen.
    Ønsker deg en flott helg :0)

    SvarSlett
  6. Imponert over den flotte drakten du har laget. Og så praktisk at den kan vokse med eieren da. Da får dere jo glede av den lenge.

    SvarSlett