lørdag 24. oktober 2009

Lappesaum med katedralvinduer.

Oj, oj - no startar eg på mykje nytt gitt.
Men sånn er eg, må prøve alt nytt :)

Dette er muligens endå ett nytt 'inn i evigheten' prosjekt,
håpar iallefall det :)

Denne gangen er det lappesaum, med katedralvinduer.


Det har eg aldri prøvd før.
All saum er handsaum, og det har sine fordelar det -
stille foran tv'en, og greit å ta med seg på tur,
på pauserommet på jobb,
og ellers i ledige stunder uten tilgang på symaskin :)

Eg fant mønster og beskrivelse i Familien nr 20, 28.sept-09,
patchworkskole, del 2 av 4.

Her ser en tydeligare kvadrata det er sammensydd av.


Eg trur at dette kan bli til ett teppe,
enten ett veggteppe eller ett sengeteppe.
Eg har sydd 4 kvadrater, med samme grunnfarge.
Om en syr 4 og 4 kvadrat i samme bakgrunnsfarge,
kan teppet syes sammen sånn at baksida blir i ett sjakkmønster.
Dette kan nemlig brukes på begge sider.

6 kommentarer:

  1. Tusen takk for hilsen på min blogg,kjempe flotte ting du har laget :D

    SvarSlett
  2. Koselig med nye bekjentskaper på bloggen min, så tusen takk for hilsen der inne. Jeg har nå sittet og kost meg med å se på alt det flotte du har laget. Misunner dere som får til å sy så mye bra jeg da.

    SvarSlett
  3. Å, dette hadde jeg sansen for. Så artig at det kan brukes på begge sider. Nydelig håndsøm!

    SvarSlett
  4. Dette blir flott!
    Jeg tror det er det som kalles japansk bretteteknikk, er det ikke det? Det var den aller første erfaringen min med lappeteknikk og jeg har fremdeles ikke blitt ferdig med det teppet. Lurer på om det noen ganger blir ferdig.
    Ellers har jeg så vidt begynt å børste støvet av symaskinen, sylysten er veg tilbake.

    SvarSlett
  5. Kjempefine "vinduer"! Det ser komplisert ut, men du har jammen fått det fint. Husker moren min også hadde en dille på sånne for noen år tilbake. Veldig hyggelig at du dukket opp på Hobbyboden også! Hjertelig hilsen Hanne.

    SvarSlett
  6. Stilige katedralvindu! Eg har ikkje prøvd meg på denne teknikken enno, men det såg ut til å vere ein kjekk "framfor tv'en hobby" .

    Har lagt ein utfordring til deg også i bloggen min :)

    SvarSlett